Pressemeddelelse | 2016-11-09 | 07:28 AM

Vattenfall skal bygge Kriegers Flak – Danmarks største havmøllepark

Vattenfall har i dag vundet retten til at bygge Kriegers Flak, der bliver Danmarks hidtil største havmøllepark. Det vindende bud er på 37,2 øre pr. kWh – den laveste pris på havmøllestrøm i verden.

Kriegers Flak, som skal stå klar til drift i 2022, vil blive Danmarks største havmøllepark med kapacitet til at levere bæredygtig strøm til omkring 600.000 danske husstande – svarende til mere end 20 procent af alle danske husstande.

”Dette er en rigtig god nyhed. Ikke bare for os, men for hele Danmark. Først og fremmest kommer danske forbrugere og erhvervsliv nu et stort skridt nærmere en fossilfri fremtid på en omkostnings-effektiv måde. Og samtidigt åbner opførelsen af denne store vindmøllepark i Østersøen nye, spændende muligheder for den dygtige danske vindmølleindustri – et vigtigt udstillingsvindue for topmoderne teknologi de kommende år,” siger Ole Bigum Nielsen, landechef, Vattenfall Danmark.

Vattenfall regner med at skulle investere 1,1-1,3 mia. euro (DKK 8,1-9,9 mia.) i projektet.

Ifølge modelberegninger vil en 600 MWh havmøllepark som Kriegers Flak skabe flere end 9.000  arbejdspladser hen over anlægsfasen. Dertil kommer i størrelsesordenen 100 permanente arbejdspladser, når parken sættes i drift.

To vindmølleparker for ens pris

Ole Bigum Nielsen forventer, at vinderprisen på Kriegers Flak vil bane vej for opførelsen af de kystnære møller, som også er en del af energiaftalen fra 2012.

”Vores rekordlave bud på Kriegers Flak er omkring 59 procent lavere end det loft på 90 øre pr. kWh, som politikerne fastlagde i 2012, ligesom vores vinderbud på de kystnære møller også lå markant under det fastsatte prisloft. Det betyder, at Danmark nu har mulighed for at realisere to vindmølleprojekter i hver sin ende af landet til, hvad der oprindeligt ville have været én parks pris. Tilsammen drejer det sig om vedvarende energi til i alt 1 mio. husstande, og det bringer Danmark et stort skridt nærmere uafhængigheden af fossile brændsler,” siger Ole Bigum Nielsen.

Markant skridt mod at nedbringe omkostninger til grøn omstilling

Koncernchef Magnus Hall, Vattenfall, udtaler: ”Sejren i dag er en vigtig milepæl i vores strategiske ambition om at nå en vindkapacitet på 7 GW i 2025. Med Kriegers Flak cementerer vi vores position som verdens næststørste producent af havmøllestrøm. Vinderbuddet på 37,2 øre pr. kWh beviser, at Vattenfall er yderst konkurrencedygtig, og at vi hele tiden sætter nye standarder for at reducere omkostningerne på vedvarende energi”.

Fakta:

Kriegers Flak er en del af den politiske aftale fra 2012 om, at Danmark skal have en grøn og ressourceeffektiv økonomi, der i 2050 er fuldkommen uafhængig af fossile brændsler. En del af den politiske aftale omfatter opførelsen af tre store havmølleparker, Horns Rev 3, de kystnære møller og Kriegers Flak, og Vattenfall har nu vundet udbuddene på alle tre projekter.

Vinderbuddet på Kriegers Flak betyder, at Vattenfall nu kan indlede projektering i et 132 km2 stort område i Østersøen, der er dedikeret til vindenergi; et tysk, et svensk og et dansk område. Vattenfalls vinderbud omfatter den danske del af Kriegers Flak.

Vattenfall i Danmark

Vattenfall er i dag Danmarks største producent af vindenergi på land, og med opførelsen af Kriegers Flak bliver virksomheden også største operatør af havmølleparker i danske farvande.

Vattenfall i Danmark tæller i dag mere end 200 medarbejdere, som arbejder med udvikling, drift og vedligehold på vindområdet. Esbjerg er overvågningscenter for mere end 1000 Vattenfall vindmøller i Nordeuropa og knudepunkt for meget store vindmølleparker i Nordsøen.

For yderligere information, kontakt gerne:

Arne Rahbek, Vattenfall Vind, tlf. 2788 0406
Andrine Nordby, Vattenfall, tlf. 2787 5297